Nauka rzutów frisbee:

W tym temacie postaram się przybliżyć podstawy rzucania dyskiem frisbee oraz zasady gry ultimate.

Słowa Kluczowe jakich używacie żeby znaleźć naszą stronę: Fryzbi fresby frizbi freezby frisby gra fressbe Gra zespołowa gra drużynowa latające dyski ringo frisbee dla psa discgolf dogfrisbee. Nauka rzucania dyskiem i rzuty dysku, zasady zawody sport latający dysk treningi Rzeszów Rekrutacja Klub Sportowy nabory do drużyny sport dla wszystkich bieganie z dyskiem komendy na boisku boisko do frisbee.

 

 

1. Kto może grać we frisbee ?

Tutaj nie ma ograniczeń, frisbee jest dla wszystkich bez ograniczeń wiekowych. Należy pamiętać że rzucanie dyskiem wymaga pracy rąk i nóg oraz dobrej kondycji.

 

 

 

2 Dysk Frisbee - czyli jaki dysk się nadaje

Frisbee – termin, którym określa się latające dyski (talerze) używane w sporcie i rekreacji,Typowe frisbee ma kształt talerza średnicy ok. 20–25 cm i jest wykonane z tworzywa sztucznego. W zależności od zastosowań frisbee mogą się znacznie różnić rozmiarem, ciężarem, twardością materiału i innymi parametrami, które wpływają na zachowanie się frisbee w locie.

Do gry w Ultimate Frisbee - model produkowany przez firmę Discraft
- Ultrastar ważący 175 gram.

Do Freestyle Frisbee - proponuję model produkowany przez firmę Discraft
- Skystyler ważący 160 gram.

Do rzucania dla dzieciaków - proponuję model produkowany przez firmę Discraft
- Sky Pro ważący 125 gram.

Ultrastar i Skystyler także bardzo dobrze nadają się do rekreacyjnego rzucania ze znajomymi w parku , a także do nauki rzutów i "obsługi" frisbee.

 Frisbee lata dzięki sile nośnej wytwarzanej przez różnicę ciśnienia powietrza nad i pod dyskiem. Ruch obrotowy stabilizuje lot. Dzięki temu rzucone frisbee może przelecieć nawet kilkaset metrów. Zabawa frisbee polega na rzucaniu i łapaniu

 

 

3.Podstawowe rzuty dyskiem frisbee:

a)Backhand - podstawowy rzut od którego znaczna większość rozpoczynających przygodę z frisbee. Polega on na wyrzucie dysku zza pleców w pozycji poziomej nadając mu odpowiednią rotację. Im większa rotacja tym dysk leci stabilniej . Najeży zwrócić uwagę na kont pod jakim wypuszcza się dysk, najlepiej gdy dysk leci równolegle do ziemi i płynnie opada. Poniżej kilka chwytów (zdjęcia przedstawiają dysk trzymany od spodu, spodem równolegle do ziemi )

 

 

 

Single-Finger - Zapewnia większą kontrolę niż Power Grip, ale potencjalnie mniej energii - najlepszy dla dalekich dysków i rzutów dump

 

 

 

 

 

 Split-Fingers - Zapewnia największą kontrolę kosztem większej mocy.

 

 

 

 

 

 

Power Grip - Zapewnia największą moc ale mniej Dokładność - najlepsze dla Hucks

 

 

 

 

 

 

 

 

We wszystkich przypadkach dysk od góry dociskamy kciukiem, który go bardziej stabilizuje :

 

 

Poniżej ilustracja przedstawiająca sam wyrzut dysku :

 

b)Forehand – flick - rzut trochę bardziej skomplikowany . Nauka rzutu typu forehand jest kolejnym krokiem w przygodzie z Frisbee Ultimate oraz latającymi dyskami w ogóle. Tak jak przy uchwycie typu backhand tu także występuje pare kombinacji ułożenia palców na dysku i motywowane są przez te same rzeczy – jedne cechuję wysoka kontrola nad stabilnością i celnością dysku, inne natomiast ukierunkowane są na siłę wyrzutu.

 

 

Split-Fingers - Zapewnia większą kontrolę, ale mniej mocy

 

 

 

 

 

 

 

Power Grip -Zapewnia największą moc przy mniejszej kontroli

 

 

 

 

 

 

 

 

c) Hammer – overhead - wyrzut znad głowy, bardzo wrażliwy na podmuchy wiatru, używany sporadycznie. Dysk wyrzuca się w pozycji pionowej do góry który w końcowej fazie lotu przekręca się i ląduje w pozycji poziomej .

 

Przedstawiam lekcję w postaci filmu który ukazuje ww. techniki rzutów :

 

4. Podstawowe zasady gry

Ultimate frisbee – gra zespołowa z użyciem frisbee łącząca w sobie elementy koszykówki, piłki nożnej, piłki ręcznej i rugby. Jest bardzo dynamiczna i widowiskowa, od graczy wymaga wytrzymałości, szybkości i zręczności, lecz jednocześnie proste zasady czynią ją bardzo łatwą do opanowania dla początkujących. Podstawowymi zasadami ultimate są brak fizycznego kontaktu pomiędzy graczami oraz fair play.

Boisko wymiary:

 ZASADY GRY w ultimate frisbee:

W rozgrywce uczestniczą dwie siedmioosobowe drużyny. Boisko do gry ma wymiary 100 x 37 metrów, lecz wymiary mogą ulec nieznacznej zmianie, w zależności od warunków i możliwości organizatorów meczu. Na obu końcach boiska znajdują się strefy punktowe długości 18 m. (zwane "zonami") Drużyna atakująca zdobywa punkty łapiąc frisbee w strefie punktowej (zonie) przeciwnika, zaś drużyna broniąca stara się jej przeszkodzić i przejąć frisbee. Zawodnicy nie mogą biegać z frisbee, po złapaniu dysku należy się zatrzymać i nie odrywając jednej nogi od podłoża, rzucić go do następnego zawodnika. Jeżeli dysk upadnie na ziemię, zostanie złapany poza boiskiem, zostanie przechwycony lub strącony na ziemię przez zawodnika drużyny broniącej inicjatywę przejmuje drużyna która wcześniej broniła, a drużyna atakująca przechodzi do obrony. W przypadku rozgrywek na piasku lub hali wielkość boiska ulega zmniejszeniu. Najczęściej w takich warunkach na boisku gra pięciu zawodników.

W Ultimate frisbee nie uczestniczą arbitrzy. Wszystkie kwestie sporne rozwiązują sami zawodnicy w myśl zasady fair play. W wypadku różnicy zdań sporne zagranie jest powtarzane. Poniżej regulamin oraz zasady gry w ultimate - każdy kto chce z nami grać powinien choć raz je przeczytać!

Regulamin oraz zasady gry w Polsce

 

 

 

5. Komendy najczęściej używane na boisku :

B

Break – przełamanie forsowania, rzucenie na tą stronę boiska, która wydawała się dobrze broniona przez markera.
Brick -jakikolwiek pull, który od razu ląduje na aucie pola nie dotknięty przez przyjmujących graczy.

C

Contest – powtórzenie poprzedniego rzutu. Ma miejsce, gdy zawodnicy nie zgadzają się co do zgłoszonego faulu, lub innego wykroczenia.
Cut – „ścięcie” do dysku – wystawienie się na wolne pole, gdzie możemy odebrać podanie.

D

Dump – podanie do tyłu („masz dumpa” – możesz podać do tyłu, masz tam zawodnika)

F

Fake – zmylenie przeciwnika. Biegniemy w jedną stronę, nagle robimy fake i już jesteśmy zupełnie nie tam gdzie obrońca myśli.
Force – wymuszanie rzutu przeciwnika w określoną stronę boiska lub określonego rodzaju rzutu (np.”forsujemy forehand” lub „forsujemy backhand”).

H

Hammer – rzut zza głowy, po którym dysk na początku leci pionowo. Więcej tutaj!
Handler – zawodnik drużyny atakującej, którego zadaniem jest rozegranie dysku

L

Layout – rzucenie się po dysk.
Long – daleki rzut do zony przeciwnej drużyny („rzucać longa”) lub też zawodnik do którego ma być adresowane to podanie (ktoś gra „na longu” lub po prostu „jest longiem”)

M

Marker -gracz obrony odliczający czas postoju na rzucającym, obrońca kryjący zawodnika przeciwnej drużyny, aktualnie będącej w posiadaniu dysku (to on liczy do 10).

N

Nail Delay – Trick polegający na kręceniu frisbee na paznokciu lub rzadziej na palcu

O

Oferty – okrzyk handlera. Oznacza, że nie ma do kogo podać i prosi o wystawienie się innych zawodników.

P

Pull – rzut od jednej drużyny do drugiej, który rozpoczyna grę na początku połowy lub po golu. To wyrzut dysku po zmianie stron. Drużyna, która zdobyła punkt w poprzedniej akcji rzuca w kierunku drugiej drużyny. Więcej tutaj!

S

Stack – podstawowa formacja drużyny atakującej, ułożenie zawodników w kolumnie, więcej tutaj!
Stall-out – okrzyk, używany przez markera, gdy doliczy do 10. Oznacza stratę dysku dla drużyny atakującej.
Switch – okrzyk, którym dajemy znać drugiemu zawodnikowi od z drużyny, że zamieniamy się z nim kryciem np.w sytuacji, gdy jesteśmy bliżej atakującego, którego kryć powinien nasz kolega/koleżanka z drużyny

U

Up! - okrzyk, którego najczęściej używa marker, gdy handler wyrzuci dysk. W ten sposób zwraca uwagę innych obrońców, że dysk jest już w powietrzu.

Z

Zona – Na boisku sa dwie zony, zona to obszar 20 m końca boiska, gdzie zdobywane sa punkty. Zdobycie punktu polega na takiej kontynuacji podań dysku aby przeniósł się on z zony drużyny atakującej do zony przyciwnika.

Źródła:
1. frisbee.wroclaw.pl
2. krakuf.pl/forum

 

6. Przykładowy mecz:

Na boisku które jest o połowę węższe od piłkarskiego grają dwie drużyny po 7 osób. Celem jest zdobycie 17 punktów. Kto zdobędzie je pierwszy wygrywa. Przerwa jest po zdobyciu 9punktów przez pierwszą drużynę . Dysk podajemy w locie do swojego zawodnika a przeciwnik stara się go przejąć . Gdy dysk złapiemy w wyznaczonej strefie zdobywamy punkt. Drużyna zwycięska zostaje na zdobytej połowie przeciwnika a przeciwnik wraca na przeciwną połowę . Po zdobyciu punktu drużyna która zdobyła punkt oddaje dysk drużynie przeciwnej by ta rozpoczęła .